18.1.08

Hałas, stuki z silnika

(Krok 1) Sprawdzić poziom i stopień zużycia oleju. Jeśli olej jest zbyt rzadki i wygląda 'staro' zmienić olej i filtr oleju. Jeśli olej jest "majonezowaty" uszkodzona została uszczelka pod głowicą i chłodziwo miesza się z olejem.

(Krok 2) kiedy hałasuje / stuka ?

Jeśli hałasuje / stuka gdy:

zimny/ciepły - bez obiążenia - wysokie obroty (2000)
Stukot sworznia tłokowego. Luźne sworznie tłokowe stukają głośniej gdy silnik pracuje bez obciążenia. Czasem stukot tego sworznia mylony jest ze stukaniem korbowodu, ale sworzeń nie stuka tak głośno.

zimny/ciepły - bez obiążenia - wyższe obroty (3000-4000)
Stukot korbowodu spowodowany nadmiernym luzem między panewkami korbowodu a ułożyskowaniem wału korbowego. Jest to głośny, ostry stukot podczas pracy silnika na stałych obrotach bez obciążenia. Można wykryć uszkodzoną panewkę przez odłączanie kabli wysokiego napięcia po kolei z każdej świecy. Odłączony cylinder przestanie stukać (albo stukot wyraźnie się zmniejszy)

zimny/ciepły - bez obiążenia - niskie obroty (luz)
Poluzowane panewki główne wału powodują ciężki tępy łomot który jest gorszy gdy silnik pracuje pod obciążenim. Poluzowane panewki korbowodu lub panewki główne wału zmniejsząją ciśnienie oleju, jest to najbardziej zauważalne przy niskich obrotach silnika.

stukot gdy silnik jest zimny a zanika gdy się rozgrzeje
Klepanie tłoków o cylinder. Zwykle nie słychać gdy samochód jedzie. Podobnie jak przy panewkach korbowodu: gdy odłączymy kabel od świecy przy trefnym cylindrze stukot zniknie. Tłoki często stukają podczas rozruchu silnia, ale hałas ustaje gdy tylko silnik się rozgrzeje.

Lokalizacja dźwięków:

Góra silnika – rozrząd, wałek rozrządu, zawory, popychacze, spreżyny, dźwigienki zaworowe
Dół silnika – panewki korbowodu lub panewki główne wału
Przód silnika – pasek albo łańcuch rozrządu

(Krok 3) Wykonać test ciśnienia oleju

Jeśli ciśnienie jest za niskie –
zużyta pompa oleju
zużyte panewki główne wału
zatkany ekran olejowy
za mało oleju
zły olej (zbyt rzadki)
zawór przelewowy regulujący ciśnienie oleju w układzie zablokował się w pozycji otwartej
olej zapowietrzony
wyciek oleju

Jeśli ciśnienie jest za wysokie –
zawór przelewowy regulujący ciśnienie oleju w układzie zablokował się w pozycji zamkniętej
zły olej (zbyt gęsty)
niesprawny układ PCV (odpowietrzania skrzyni korbowej)

6 komentarzy:

Izabella Nowotka pisze...

Ja właśnie podobne objawy miałam ostatnio jak jechałam moim samochodem po autostradzie. Na całe szczęście wiedziałam aby zadzwonić po pomoc drogową http://www.pomocdrogowapoznan.pl/ która bez problemu mnie zholowała do najbliższego warsztatu.

Adrian Moczyński pisze...

Kiedy już mówimy o kwestiach mechanicznych to ja przede wszystkim te sprawy zostawiam w serwisie gdyż się na nich kompletnie nie znam. Jestem przekonany, że również na stronie https://kioskpolis.pl/ubezpieczenie-szyb/ bardzo ciekawie napisano o ubezpieczeniu szyb oraz tym co ono dokładnie obejmuje.

Karolina Zarębska pisze...

Niestety na samych sprawach mechanicznych się w ogóle nie znam więc także nie za bardzo jestem w stanie nic na ten temat powiedzieć. Jak coś złego się dzieje z moim autem to wiem, że pomoc drogowa https://hol-max.pl/ zawsze będzie w stanie mi pomóc.

Adrian Moczyński pisze...

Faktycznie takie sytuacje mogą nas przerazić i ja jeszcze chcę powiedzieć, że także bardzo ważną sprawą jest to aby mieć wiedzę co wtedy zrobić. Ja myślę, że jak coś to wezwanie pomocy drogowej https://eurohol.pl/ będzie na pewno bardzo fajnym rozwiązaniem.

JSJ pisze...

Bardzo dobrą ofertę ma także serwis Mitsubishi w Lublinie: https://technotop.pl/mitsubishi/serwis-mitsubishi/ . Uważam, że warto się z nią bliżej zapoznać.

Natalia Zimniewicz pisze...

Gdy moje auto zepsuło się na środku ruchliwej ulicy, pierwszą myślą było wezwanie pomocy drogowej. Trafiłem na https://wawa-hol.pl/ i to była najlepsza decyzja. Ekipa przybyła ekspresowo, a ich profesjonalizm i efektywność w działaniu przeszły moje najśmielsze oczekiwania. Auto zostało szybko i bezpiecznie odholowane, a ja otrzymałem cenne porady dotyczące dalszych kroków. Polecam serdecznie ich usługi każdemu, kto znajdzie się w podobnej sytuacji.