18.1.08

Dym z wydechu

czarny dym (sadzopodobny) – mieszanka zbyt bogata (za dużo benzyny w stosunku do powietrza).

szary dym – spalanie oleju - dymi podczas:

uruchamiania silnika – zużyte uszczelniacze zaworowe
przyspieszania – zużyte pierścienie (potrzebny pomiar sprężania)
puszczenia gazu – zużyte prowadnice zaworowe

biały dym – płyn z chłodnicy przedostaje się do komory spalania, prawdopodobnie przez nieszczelną uszczelkę pod głowicą. Trzeba przeprowadzić test ciśnienia systemu chłodenia i sprawdzić/obejrzeć dokładnie wszystkie świece. "Najczystsza" świeca pozbawiona pyłu i nalotu często świadczy o tym, że właśnie do tego cylindra przedostaje się chłodziwo.

powolne zużywanie oleju (bez dymu) – zużyte pierścienie zgarniające (olejowe)
przedmuchy silnikowe – zdjąć korek olejowy podczas uruchomionego silnika , jeśli widać szary dym to jest problem zużytych pierścieni tłokowych albo tulei cylindra, albo dziura w tłoku

(Krok 1) Silnik pracuje nierówno (nie pali na wszystkie cylindry)

Trzeba przeprowadzić Power Balance Test - sprawdza który cylinder jest "martwy"

Po zidentifikowaniu martwego cylindra sprawdzić wtrysk, świecę i kabel WN tego cylindra.
Jeśli dopływ paliwa i wtrysk jest ok, potrzebny jest pomiar kompresji (patrz krok 2)
Jeśli świeca jest zalana olejem, cylinder ma problem z konsumpcją oleju (zużyte albo uszkodzone pierścienie tłokowe albo tłok)
Jeśli świeca jest "czysta" to problem z przeciekiem płynu chłodniczego przez uszczelke pod głowicą

(Krok 2) Test kompresji (pomiar sprężania)

- Jednakowe ,lub prawie jednakowe obniżenie ciśnienia sprężania w dwóch sąsiednich cylindrach, wynoszące od 10 do 100 procent w stosunku do pozostałych cylindrów wskazuje, że przyczyna prawdopodobnie tkwi w uszkodzeniu uszczelki podgłowicowej między tymi cylindrami
- Spadek ciśnienia sprężania tylko w jednym z cylindrów ponad 7% w stosunku da średniej ze wszystkich cylindrów pozwala wnosić o uszkodzeniu uszczelki podgłowicowej między cylindrem a zewnętrzną częścią kadłuba lub o nieszczelnościach elementów ograniczających przestrzeń roboczą tego cylindra. W silnikach z pośrednim układem chłodzenia (chłodzenie cieczą) uszkodzona uszczelka jest przyczyną pojawienia się pęcherzyków gazu, widocznych w górnym zbiorniku chłodnicy po odkręceniu jego korka wlewu. Dla cylindrów silników o zapłonie iskrowym, wykazujących zbyt niskie ciśnienia sprężania przeprowadzić tzw. "próbę olejową" polegającą na wstrzyknięciu do cylindra niewielkiej ilości oleju (około 5¸10 cm3) i ponownym przeprowadzeniu pomiaru ciśnienia sprężania. Następnie, porównując wyniki próby z wynikami poprzednimi można wskazać ,że: zużyte są przylgnie zaworów i gniazd, jeśli stwierdzono brak wzrostu ciśnienia sprężania lub jego przyrost jest minimalny (do 0,05 MPa) , zużyte, zakleszczone lub pęknięte są pierścienie tłokowe jeśli po uszczelnieniu olejem stwierdzono przyrost ciśnienia sprężania o 0,07-0,12 MPa, znacznie zużyte są wszystkie elementy skojarzenia: gładź cylindra -pierścienie-tłok jeśli wartości ciśnienia sprężania w drugim pomiarze wzrosły w granicach 0,12-0,2 MPa, czyli zbliżały się do wartości nominalnych.
- podwyższone ciśnienie sprężania na wszystkich cylindrach - nagromadzenie nagaru i sadzy
- obniżone ciśnienie na wszystkich cylindrach - zły timing , przeskok paska?

8 komentarzy:

Adrian Pawlak pisze...

Jeżeli chodzi o uszczelnienia do samochodów, to ja często stosuję uszczelki olejoodporne np. https://powerrubber.com/kat/oringi-gumowe/oringi-viton/. Takie wyroby stanowią idealną ochronę dla elementów silnika przed wszelkimi olejami, smarami samochodowymi, czy płynami hydraulicznymi. Dzięki nim mam pewność, że silnik w moim samochodzie zawsze działa bez zarzutu.

Mateusz Domański pisze...

Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

Dominika Starańska pisze...

Ogólnie sprawność naszego auta jest czymś niezwykle ważnym i muszę przyznać, że ja również bardzo chętnie korzystam z dobrych serwisów. Całkiem niedawno moje auto było u https://autokorbas.pl/ i ja jestem zdania, że właśnie takie miejsca na pewno warto jest rekomendować.

Przemysław Tolewski pisze...

Kiedy znajdujesz się w trudnej sytuacji na drodze, profesjonalna pomoc drogowa to klucz do rozwiązania problemu. Skorzystaj z usług https://pomocdrogowagdynia.pl/ i ciesz się spokojem na drodze. Ich zespół doświadczonych i zaangażowanych techników służy pomocą w przypadku awarii, holowania czy wymiany opon.

Wojciech Roszkowski pisze...

Warsztat blacharsko-lakierniczy to miejsce, gdzie magia motoryzacji staje się rzeczywistością. Zniszczone, porysowane, czy nawet poważnie uszkodzone pojazdy odzyskują tu swoją dawną świetność. Właśnie w takim miejscu jak https://autowacholc.pl/, profesjonaliści każdego dnia dokonują cudów, przywracając samochodom ich pierwotny blask. Wykorzystując najnowsze technologie oraz sprawdzone metody, są w stanie naprawić praktycznie każde uszkodzenie. Bez względu na to, czy potrzebujesz drobnej poprawki lakieru, czy kompleksowej naprawy blacharskiej, tego typu warsztaty są idealnym rozwiązaniem.

Marta Wiśniewska pisze...

Czytając o różnych sytuacjach na drodze, które wymagają pomocy drogowej, zdałem sobie sprawę, jak ważne jest, aby mieć numer do zaufanej firmy. Dobry serwis pomocy drogowej to podstawa bezpieczeństwa każdego kierowcy. Dla osób szukających godnych zaufania specjalistów w tej dziedzinie, polecam odwiedzić https://eurohol.pl/. Ich doświadczenie w branży jest imponujące.

Przemysław Tolewski pisze...

Sama sprawność naszych pojazdów jest czymś ważnym, ale ja chcę jeszcze powiedzieć, że także dobrze wiedzieć komu zlecać prace transportowe. Sam bardzo chętnie korzystam z usług firmy https://transport-gdansk.pl/ i jak najbardziej to są niezwykle ważne kwestie.

Dagmara Fafińska pisze...

Moje doświadczenie z https://zlomujemy24h.pl/ było wyjątkowo pozytywne. Ich zespół to prawdziwi profesjonaliści, którzy wiedzą, jak efektywnie zarządzać procesem złomowania. Szybka wycena, konkurencyjne ceny i bezproblemowy odbiór auta to tylko niektóre z zalet, które wyróżniają ich na tle konkurencji.